Kies voor Odoo software
In deze blog nemen we je mee in de functionaliteit van Odoo en laten we zien wat er in Odoo V16.0 gaat veranderen. Deze informatie is niet alleen interessant voor Odoo gebruikers, maar ook om te laten zien wat Odoo voor jouw organisatie kan betekenen.
Binnen elke organisatie en het gekozen ERP-pakket krijg je te maken met offertes en verkooporders. Dit is in de meeste gevallen de eerste stap voordat een factuur naar de klant wordt gestuurd. De klant wil immers een product of dienst afnemen en ontvangt de factuur na de levering. Uiteraard is dit in Odoo ook zo, echter kan er veel meer achter een verkooporder zitten. In de eerdere versies van Odoo zijn steeds meer functies ontstaan welke als doel hebben meer diensten en producten aan te bieden:
- Verkoop: We leveren op de gebruikelijke manier producten aan onze klanten welke al dan niet door ons worden gekocht of geproduceerd.
- Reparaties: Klanten geven reparaties op waar we een voorstel voor maken.
- Buitendienst: We voeren werkzaamheden uit op locatie waarna de monteur het materiaalverbruik registreert op een digitale werkbon.
- Diensten: We bieden diensten aan op uurbasis waarbij we gebruik maken van projecten en urenadministratie.
- Verhuur: We verhuren producten aan onze klanten voor periodes met begin en een einddatum op basis van een pakbon.
- Abonnementen: Op vaste tijdstippen brengen we de kosten voor een huur- of serviceovereenkomst in rekening. Dit gaat om periodieke facturen.
Abonnementen in Odoo
Het onderdeel abonnementen kenden we al, maar deze wordt vanaf V16.0 ook een integraal onderdeel van de verkooporder. In de eerdere versie bood de abonnementen app de mogelijkheid om op een vast moment de kosten van een abonnement in rekening te brengen. Hieronder een voorbeeld van het abonnement in bijvoorbeeld V13.0 waar het nog een onafhankelijke app was. In dit abonnement staan duidelijk de klant, product en prijs vermeldt. Ook zie je bovenaan de begindatum en de datum van het volgende factuur. Dit abonnement is gebaseerd op een sjabloon waar de eigenschappen in vastgelegd zijn.
Het abonnement sjabloon laat zien dat het om een abonnement gaat dat elke maand wordt gefactureerd, waarbij de looptijd voor altijd is. Uiteraard kunnen we meerdere verschillende sjablonen aanmaken, maar het sjabloon geldt voor het gehele abonnement.
Facturatie van het abonnement geeft ons een aantal interessante opties; van handmatig tot geheel automatisch inclusief verzenden. Ook is het mogelijk om per abonnement een ander e-mail sjabloon te gebruiken.
Upgrade abonnementen functie in V16.0
De functionaliteit van de abonnementen in Odoo is zeer compleet en zeker het automatisch factureren en mailen zorgt dat je hier als gebruiker bijna geen omkijken naar hebt. Toch waren er ook beperkingen en sommige punten waren niet helemaal logisch en dus voor verbetering vatbaar. Vanaf V16.0 zal de abonnementen functie geheel vanuit de verkooporder plaatsvinden. Dit biedt de mogelijkheid niet alleen een abonnement product toe te passen, maar ook een combinatie van verschillende producten en herhalingen. Voorheen zorgde de abonnementen met verschillende looptijden voor meerdere facturen. Vanaf V16.0 kan dit vanuit één verkooporder en wordt alles samengevoegd tot één factuur.
Het abonnementen sjabloon zoals we die vanuit de abonnementen module kende is ook verplaatst en is in V16.0 onderdeel geworden van de offerte sjablonen. Hier staan ook weer meerdere producten en diensten, eventueel met een eigen herhaling. De functionaliteit voor automatisch factureren en mailen is nog steeds aanwezig. Een andere mooie functionaliteit is het klantenportaal waar deze verkooporder zichtbaar is.
Uiteraard zijn er nog meer mooie functionaliteiten in Odoo. Deze komen in een volgende blog aan bod. Mocht je toch nieuwsgierig zijn geworden naar wat Odoo voor jou kan beteken, dan kun je vrijblijvend contact opnemen.