Uitdagingen oplossen met bedrijfssoftware
Werken met individuele softwareoplossingen die niet met elkaar communiceren, heeft zo zijn uitdagingen: bedrijven missen overzicht en doen vaak dubbel werk. ERP-software waarin alle bedrijfsprocessen en taken zijn verwerkt en geïntegreerd, biedt de uitkomst. Het start met de juiste vragen stellen, niet alleen wat de klant nodig denkt te hebben. Walter Ruiter is sinds december 2021 eigenaar van IT-bedrijf Neobis en onderstreept deze gedachte. Neobis werkt samen met specialistische IT-partners, elk met een eigen domein, en vond in Roger Kokos een waardevolle samenwerkingspartner. Kokos is een ervaren ondernemer en eigenaar van diverse bedrijven, waaronder Indigo ERP.
ERP-software wordt ingezet ter ondersteuning van administratieve bedrijfsprocessen, zoals inkoop, verkoop, planning, projectmanagement en de financiële administratie. In de praktijk werken bedrijven vaak met verschillende softwareoplossingen voor specifieke werkgebieden. Een geïntegreerd ERP-pakket zorgt ervoor dat alle systemen en bijbehorende processen met elkaar communiceren. Integraal werken helpt om in de toekomst klanten optimaal te kunnen blijven bedienen. Ruiter: “Neobis en partners ontwikkelen integraties en modules die bedrijven verder helpen op het gebied van automatisering. Alles begint met het in kaart brengen van de bedrijfsprocessen en de juiste vragen stellen. Een klant heeft vaak wel een idee van de mogelijkheden, maar benut niet het volledige potentieel van een softwarepakket. Op basis van best practices ontwikkelen we maatwerk en generieke oplossingen, met Odoo bedrijfssoftware als basis. De Odoo-apps en onze aanvullende technologie zorgen voor een modulaire oplossing die aan alle zakelijke behoeften voldoet.”
Focus op de bedrijfsprocessen
Als strategische IT-partner helpt Neobis bedrijven met het maken van de juiste
keuze in bedrijfssoftware. Het verder ontwikkelen en vermarkten van de software
gebeurt in samenwerking met specialistische partners. Kokos werd gevraagd als
zelfstandig consultant ter aanvulling van het team: “Odoo biedt veel mogelijkheden voor bedrijven dankzij de vele apps. Met het ontwikkelen en bouwen van onder meer connectors zorgen we voor een compleet product met een hoog gebruiksgemak dat de klant volledig ontzorgt. Onze focus ligt op de invulling van de bedrijfsprocessen en de bijbehorende
doelstellingen. Een bekende valkuil is om alleen te doen wat de klant vraagt. Wij
kijken verder en zoomen in op de werking en functionaliteit van het product, zodat
het naadloos aansluit op de bedrijfsprocessen. In de afgelopen jaren is de vraag
hetzelfde gebleven, alleen veranderden de producten en het aanbod. Odoo ontwikkelt zich met jaarlijkse releases en optimaliseert continu, waarop wij als IT-partner weer inspelen. In onze samenwerking houden we elkaar scherp en blijven we kritisch op de oplossingen
en de duurzame werking.”
Businesscase ontwikkelen
Neobis verzorgde een Odoo-implementatie bij Sanoco Groothandel en Agenturen B.V., die als expert in bouwbeslag en aanverwante producten meer dan 25.000 artikelen levert. Ruiter: “Het bedrijf maakte gebruik van een verouderde ERP-oplossing en de informatie was
verdeeld over verschillende systemen. De webshops draaiden elk op een eigen platform en waren beperkt gekoppeld met het pakket. We hebben toegewerkt naar een oplossing waar alle informatie vanuit één omgeving beschikbaar is zonder omwegen. Uiteraard alles naadloos geïntegreerd in Odoo.” Kokos vult aan: “Dit is een mooi voorbeeld van een generieke oplossing die perfect aansluit op de specifieke klantbehoeften en daarmee de wensen van hun doelgroep. Het bedrijf heeft nu direct inzicht in de verkoop en kan zich richten op de groeistrategie. Bij een nieuw product starten we altijd met de analysefase. Met die gegevens ontwikkelen we een proof of concept. Daarnaast is documentatie cruciaal en zorgen we samen met de klant voor een businesscase. Onze producten worden ook altijd getest door de klant en medewerkers worden meegenomen in een andere manier van werken voor een hoge adoptiegraad.”
Kansen voor groei met bedrijfssoftware
Ook na de oplevering van de bedrijfssoftware blijft Neobis nauw betrokken bij klanten en hun bedrijfsprocessen. Ruiter: “We helpen bijvoorbeeld met de ISO-certificering, iets wat we op termijn zelf willen faciliteren. Elke maand is er een contactmoment met de klant, waarbij we de processen en behoeften doornemen voor mogelijke optimalisaties. Veranderingen binnen bedrijven hebben vaak impact op het gebruik van de bedrijfssoftware. Ons streven is om bekend te staan als een serviceverlenende organisatie die het bedrijfsleven de kans geeft om te groeien. We verbinden ons met samenwerkingspartners die dezelfde visie hebben en kiezen voor een duurzame relatie en toekomstgerichte oplossingen. Alleen zo maken we het verschil.
Dit is een publicatie van het Delft.business magazine #22.